5 tips voor meer verkeer naar mijn website
Leuk, een website… Maar zonder bezoekers heb je er niks aan. Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat hun website niet zoveel bezoekers krijgt als ze zouden willen. En meer bezoekers betekent vaak een hogere conversie. Voor dit probleem is een oplossing! Wij geven je 5 tips om meer verkeer naar je website te krijgen.
1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Je kunt je website optimaliseren voor Google, dit noemen we SEO. Des te hoger je in Google staat bij de organische zoekresultaten, des te meer kliks je krijgt naar je website.
De beste tips om je website zoekmachinevriendelijk te maken zijn:
1. Zorg dat de techniek van je website zoekmachinevriendelijk is.
2. Zorg dat je links vanaf andere websites naar jouw website krijgt.
3. Zorg dat je informatie op je website schrijft over thema’s, vragen en problemen waar jouw doelgroep naar op zoek is.
Tip 3 is misschien wel de belangrijkste tip. Door het optimaliseren van je content (de informatie die je op je website zet) word je door een zoekmachine als relevant gezien op een bepaald thema of zoekwoord. Bloggen is bijvoorbeeld een goede manier om hoger in Google te komen.
Voor het optimaliseren van content zijn honderd en één tips te geven, van H1’s, meta-omschrijvingen en alt-teksten tot long tail zoekwoorden en programma’s waarmee je je ranking bijhoudt. Geen zin om dit zelf uit te voeren maar zeg je: ‘ik wil wel meer verkeer naar mijn website’? Besteed het dan uit aan een bureau. ZOUT kan een SEO traject voor je uitvoeren, vraag gerust meer informatie op!
2. Adwords
Adwords zijn advertenties die bovenaan de zoekresultaten in Google staan. Jij kunt één van deze eerste posities claimen.
Met Adwords betaal je per klik. Meer verkeer naar je website betekent dus ook hogere kosten. Doe vooraf research naar de kosten die je per klik gaat betalen, dit verschilt namelijk enorm per zoekwoord. Waar zoekmachineoptimalisatie (SEO) een lange termijn actie is, kun je met Adwords binnen een week al mooie resultaten behalen. Zorg dat je website conversie-vriendelijk is ingericht, zodat de bezoekers die via Adwords op je website komen ook daadwerkelijk converteren.
3. Social media
Meer verkeer naar je website kun je ook bereiken via je social media kanalen. Door een advertentie te draaien op LinkedIn, Facebook of Instagram kun je heel nauwkeurig je doelgroep targeten. Op die manier zorg je dat jouw marketingbudget aan de juiste mensen besteed wordt. Wil je mensen in een ‘specifieke leeftijdscategorie met specifieke interesses en woonachtig in jouw regio’ targeten? No problem!
Doordat je uitgebreid inzicht in je statistieken krijgt kun je bepalen of de campagne naar wens verloopt. Zo kun je uitrekenen of wat je er in stopt, de kosten waard zijn. Wij adviseren altijd om te experimenteren met advertenties op social media, alleen dán kun je er achter komen wat wel en niet werkt voor jouw organisatie.
Je kunt ook (gratis) content op LinkedIn, Facebook of Instagram zetten. Hiermee kun je volgers en mensen uit je netwerk verleiden naar je website te klikken. Zeker de moeite waard om hier werk van te maken!
4. Display advertising
Je kent het wel: in je zoektocht naar een paar nieuwe schoenen heb je wat websites bezocht. Vervolgens kom je deze schoenen overal tegen. Ze achtervolgen je, je komt er niet meer vanaf. Dit is display advertising. Met display advertising adverteer je met een banner op andere websites. Op de banner kun je je marketingboodschap kwijt, die je volledig in je huisstijl kunt vormgeven. Met display advertising laat je een bezoeker van een andere website jouw boodschap zien, waardoor ze worden verleid om naar jouw website te klikken.
Je hebt niet alleen je eigen website waarmee je kunt communiceren maar je staat opeens ook all over the place op andere websites. Zo kom je nog eens onder de aandacht!
5. E-mailmarketing
Een andere manier om meer verkeer naar je website krijgen is door middel van e-mailmarketing. Wel is het een voorwaarde om te beschikken over een adressenbestand van mensen die je mag mailen (AVG-proof). Mailings worden veel gebruikt voor aanbiedingen, kortingsacties en het delen van kennis. Ze kunnen binnen korte tijd een enorme traffic naar je website genereren. Zeker een interessant middel dus om in je marketingmix op te nemen!
Bonustip: Remarketing
Ok, we hebben er al 5 gehad, maar deze tip willen we jullie niet onthouden. Het is namelijk mogelijk om het verkeer dat al een keer op je website is geweest te remarketen. Dit remarketen kan o.a. via LinkedIn, Facebook, Instagram en Display advertising. Je stimuleert bezoekers die je website eerder al bezocht hebben (bijv. 1 dag geleden of 365 dagen geleden) om opnieuw je website te bezoeken. Als je kijkt naar de inrichting van funnels is remarketing er altijd onderdeel van. Veel websitebezoekers converteren niet tijdens het eerste bezoek van je website, maar hebben meerdere uitingen en meerdere bezoeken aan je website nodig in hun oriëntatieproces. Remarketing helpt daarbij!
Hoe krijg ik meer verkeer naar mijn website?
Hopelijk hebben we je met deze informatie geholpen in je zoektocht naar meer traffic naar je website. Nu je de kennis op zak hebt, is het alleen nog een kwestie van doen. Vaak zien we dat op het gebied van online marketing heel veel mogelijk is. Vaak zien we ook dat mensen er kennis van nemen. Maar de kunst zit hem in het doen. Ga er structureel mee aan de slag, want de beste marketing is consistente marketing.
Kunnen we je ergens mee helpen? Laat het ons weten!