De beste marketing is consistente marketing
“Succes doesn’t come from what you do occasionally,
it comes from what you do consistently”.
Ik gooi ‘m er meteen maar in. Succes komt niet van eenmalige acties, maar door wat je consequent volhoudt. Consistent zijn is lastig. Vooral voor ondernemers, want ondernemers hebben over het algemeen veel goede ideeën en bezitten ook de skills om hun ideeën direct te verwezenlijken. Hele goede eigenschappen natuurlijk, maar het kan ten koste gaan van consistentie. Want juist consistentie zorgt voor succes. Heel vaak hetzelfde gewoon goed doen. Consistentie maakt het verschil tussen gemiddeld en excellent. In ieder geval op het gebied van marketing. Daarom mijn statement: de beste marketing is consistente marketing.
Consistent op de inhoud
Hoe kun je de inhoud van je marketing consistent maken? In het boek ‘Start with WHY’ van Simon Sinek wordt gesproken over het ontdekken van het waarom van jouw bedrijf, jouw organisatie. Het wat en hoe van je bedrijf zijn eenvoudig te omschrijven, maar waarom je doet wat je doet is een stuk lastiger. In mijn ogen is dit een cruciale vraag, die de basis vormt onder je bedrijf en je marketing. Want als je zelf niet weet of kunt verwoorden waarom klanten bij jou zouden moeten komen, hoe zouden jouw klanten het dan moeten weten?
Golden Circle van Simon Sinek
Door het vinden van je WHY als bedrijf heb je de basis voor je marketingboodschap gelegd. Niet dat je die letterlijk als pay-off gaat gebruiken, maar de why ligt als fundament onder al je uitingen en campagnes. Het maakt je marketing consistent, omdat wat je vertelt altijd in één bepaalde lijn ligt. De creatieve uiting kan verschillen, maar je blijft bij dezelfde inhoud, bij de kern. En dat is fijn voor potentiële klanten. Want door structureel dezelfde inhoud te horen, is het duidelijk waarom ze voor jouw bedrijf zouden moeten kiezen.
Structureel zichtbaar zijn
Weer even terug naar de quote uit mijn intro. “Succes doesn’t come from what you do occasionally, it comes from what you do consistently”. Het is niet alleen belangrijk na te denken over je marketingboodschap, maar ook te investeren in structurele zichtbaarheid. Een eenmalige social media campagne gaat niet het verschil maken voor jouw bedrijf.
Als je wilt dat je marketinguitgaven voor je gaan werken, zal je er consistentie in aan moeten brengen. Volhouden, doorgaan. De boodschap die je hebt continu bij de juiste mensen terecht laten komen. Of je nu berichten op je facebookpagina plaatst, e-mailmarketing inzet, je websitebezoekers retarget of je website optimaliseert om hoger in Google te komen. Eenmalige acties hebben weinig effect. Consistent zijn is de sleutel tot succes!
Wil je hier meer over weten? Wij bieden ondernemers de mogelijkheid om consistente marketing te doen voor een vast bedrag per maand. Check het hier.