Werken IN je bedrijf of AAN je bedrijf? Het zijn twee verschillende dingen. Werken ín je bedrijf zie ik als werk dat moet gebeuren om de toko te laten draaien: er moeten diensten verleend worden, er moeten producten verkocht worden. Werken áán je bedrijf zie ik als taken die je doet om je bedrijf beter, efficiënter of groter te maken.

Met een creatief bureau van vijf personen zit ik als strateeg nog best veel in de uitvoering. Ik begeleid strategietrajecten voor positionering, marketing en werving. En dat is supertof en doe ik met veel plezier. Maar dat is niet alles wat ik doe. Je moet als ondernemer op meer terreinen verantwoordelijkheid nemen. Chef huisvesting zijn, personeelszaken op rolletjes laten lopen, deugdelijk financieel beheer voeren, knallen op sales en marketing. En dan heb ik nog een compagnon om deze stafdiensten mee te delen. Natuurlijk weet ik dat er goede partijen zijn om dingen aan over te laten, en daar maken wij dankbaar gebruik van, maar er zijn veel taken die alsnog op het bordje van de ondernemer liggen. 

Met een klein bedrijf is het zoeken naar wat je kan overdragen en wat je zelf moet doen. Wij hebben immers niet zoveel mensen in dienst om alles over te laten aan onze (superfijne) collega’s en zelf alleen nog AAN ons bedrijf te werken. Als ZZP’er met een dienstverlenend beroep is het helemaal lastig, want iemand moet nou eenmaal het werk doen. Je kunt als ZZP’er wel hele dagen willen netwerken en aan je marketing willen werken om je bedrijf te laten groeien, maar iemand zal ervoor moeten zorgen dat er werk uitgevoerd wordt waarover aan het eind van de maand een factuur gestuurd kan worden.

En toch… Het is niet alleen een kwestie van meer medewerkers hebben. Het is ook een kwestie van anders gaan denken. En dat is best lastig! Zo zie ik mijn urenbesteding aan de marketing van ZOUT, het lezen van managementboeken of het uitdenken van een groeistrategie als minder belangrijk dan de uren die ik aan klanten besteed. Het werk voor klanten trekt en voelt urgenter, nuttiger. Je ervaart de korte termijn voldoening van het feit dat je iemand hebt geholpen en het levert ook nog direct omzet op.

Maar ik denk dat je door deze korte termijn focus juist oog verliest op wat je bedrijf op de lange termijn zou kunnen zijn. Ik probeer zelf de shift te maken naar meer AAN ons bedrijf werken dan IN ons bedrijf werken.

Het is een lesje loslaten, taken overdragen, minder klanten zelf bedienen, minder bij interne meetings zitten. Het is een les om rust en tijd te creëren voor ontwikkelingen die voor lange termijn succes nodig zijn. (Dure) tijd besteden aan dingen die op de lange termijn meer tijd/plezier/winst oplevert.