Vier eenvoudige tips om op te vallen op Instagram
Instagram is het meest populaire social media platform onder de doelgroep 15 t/m 40 jaar. Met 710.000 nieuwe gebruikers is Instagram nog steeds het platform dat het afgelopen jaar het meest is gegroeid. Door de grote stijging begeven ook steeds meer bedrijven zich op dit platform.
De concurrentie groeit sterk en daardoor is authentieke en opvallende content belangrijker dan ooit. Omdat dit niet de makkelijkste opgave is, geven we je een aantal kleine tips die je eenvoudig kunt toepassen in het gebruik van Instagram. Zo val je met een beetje extra moeite meer op in de tijdlijn!
1. Een consequente uitstraling en vaste stijl
Om ervoor te zorgen dat jouw berichten altijd opvallen is het belangrijk om een stijl te hanteren. En dat is lang zo moeilijk niet! We helpen je op weg met een aantal tips. Kijk eerst naar de (huis)stijl van jouw onderneming en kies een duidelijk kleurschema. Gebruik dit als vast kleurenpalet in je berichten. Creëer vervolgens uniek beeldmateriaal met een duidelijk thema. Door altijd voor hetzelfde standpunt te kiezen of gebruik te maken van één filter of preset zorg je ervoor dat jouw beeldmateriaal herkenbaar wordt.
2. Plannen en automatisch plaatsen
Regelmatig berichten met een goede inhoud plaatsen kan een uitdaging zijn, vooral wanneer je ondertussen ook druk bezig bent met ondernemen. Het plannen van berichten door middel van een kalender kan daarbij helpen. Neem hierin de plaatsingsdatum, het type bericht, thema en de ideeën voor het beeldmateriaal op. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en de berichten volledig klaarzetten. Met applicaties als Later, Planoly of Hootsuite worden je berichten automatisch geplaatst. Wij maken zelf graag gebruik van Hootsuite omdat je zowel meerdere accounts als social media platforms kunt koppelen.
3. Taggen
Het gebruik van hashtags en geotags is waardevol en essentieel voor een goede strategie. Voeg de tags toe onder je beschrijvende tekst, plaats een eerste reactie met tags of voeg ze toe in je story. Dit is een functionaliteit waarmee je in de tijdlijn niet meer of minder opvalt, maar je bereikt er wel nieuwe gebruikers mee. Alle hashtags en geotags worden namelijk door Instagram verzameld en gebundeld. Gebruikers met interesse in deze tag zullen jouw pagina dus eerder ontdekken #interessant. Gebruik relevante hashtags die niet te specifiek zijn. Zorg er ook voor dat de hashtags het bericht niet vervuilen. Op Instagram kun je maximaal 30 tags gebruiken, maar succesvolle Instagram Accounts hebben vaak helemaal geen hashtags nodig. Kies dus voor een gulden middenweg.
4. Gebruik meerdere Insta features
Als je meer gezien wilt worden, moet je van alle functionaliteiten in Instagram gebruik maken. Plaats daarom niet alleen foto’s en video’s in de tijdlijn, maar probeer ook dagelijks gebruik te maken van Instagram Stories, vul je hoogtepunten aan en probeer Instagram TV(IGTV) eens uit. Zo zorg je ervoor dat je niet afhankelijk bent van de vertoningen in de tijdlijn. Daarnaast heb je dankzij Stories en IGTV ook de mogelijkheid om ander soort content te plaatsen, zoals livestreams of langere video’s. Stories en IGTV worden ervaren als authentiek en eerlijk, waardoor je je aantrekkelijk en toegankelijk maakt voor je volgers. Overweeg de verschillende opties en kies voor het type bericht waarbij de boodschap het beste tot zijn recht komt.
Wil je beter worden in Instagram? Volg een Instagram Training bij ZOUT!
- Brainstormen goede content
- Instagram Stories inzetten
- Inplannen en handige apps
- Leren adverteren
- Ruimte voor jouw vragen

BONUSTIP! Verander je lettertypes
Hoe vaak zie jij dat gebruikers het lettertype van hun captions aanpassen? Een ding is zeker; het valt op! Moeilijk is het daarentegen niet. Met de app Fonts kun je eenvoudig lettertypes scoren voor je Instagram berichten. Je plakt je tekst in de app en kiest het lettertype dat je wilt gebruiken, plak het vervolgens in Instagram en voila! Ook in stories kun je deze lettertypes gebruiken.
Meer bereik met Instagram?
- Stuur een berichtje terug aan mensen die op je content reageren. Dan ziet het algoritme dat jullie Insta-friends zijn en worden je berichten meer aan deze persoon vertoond.
- Actieve gebruikers krijgen altijd voorrang, dus blijf vooral lekker plaatsen!
- Gebruik Stories voor het aanprijzen van een nieuw bericht
- Like & Win-acties doen het altijd goed
- Werk samen met (micro)influencers