Stop selling, Start helping
Iedere maandag beginnen wij als team met een Stand-Up meeting. Dat houdt in dat we allemaal gaan staan (want staand vergaderen is een stuk efficiënter) en iedereen 5 minuten spreektijd krijgt om te vertellen wat hij vorige week heeft gedaan en waar hij deze week aan gaat werken. De Stand-Up wordt altijd geopend met een quote van Dirk of mij.
Onlangs ben ik de Stand-Up begonnen met de quote: Stop selling, Start helping. Een quote die mij inspireert om de volgende redenen: 1. ‘Verkopen is helpen’ en 2. ‘Als je een klant echt wilt helpen, kun je makkelijker verkopen’. Here’s why.
1. Verkopen is helpen
Ik kom soms ondernemers tegen die zeggen moeite te hebben met marketing en sales. Ze zijn gefascineerd door hun eigen product, maar van marketing of sales krijgen ze rode vlekken in hun nek. Meestal vraag ik door naar de reden van deze weerstand, en niet zelden hoor ik dat verkopen kan voelen als ‘klanten jouw product opdringen’. Voor sommige mensen staan marketing en sales gelijk aan een milde vorm van oplichting. Het is alsof je je klanten iets aan doet als je hen zo ver krijgt dat ze jouw product kopen.
Ik denk hier, na jaren ervaring met marketing en sales, toch wat anders over. Ik geloof namelijk dat je klanten met jouw product kunt helpen. Dat je iets voor hen oplost of ergens aan bijdraagt. Als je zo’n weerstand ervaart tegen het verkopen van je product is het goed om te reflecteren op die weerstand. Waar komt het vandaan? Waarom heb je er moeite mee? Geloof je wel genoeg in je eigen product?
2. Als je een klant echt wilt helpen, kun je makkelijker verkopen
De tweede gedachte die opkomt bij deze quote is dat wanneer je een klant echt wilt helpen, je verkooppitch veel sterker wordt. Mijn ervaring is dat wanneer je goed luistert naar je klant, het eenvoudiger wordt om een oplossing te adviseren. Jij hebt als ondernemer of als bedrijf een oplossing te voor een concreet probleem van jouw doelgroep.
Met ZOUT zie ik het als volgt: het is altijd ons doel om klanten verder te brengen. Om ze te helpen groeien, hen vooruit te helpen. We voeren werkzaamheden uit die bijdragen aan dat doel. Die werkzaamheden zijn een concrete oplossing (zoals het ontwikkelen van een nieuwe website) om een concreet probleem (slecht vindbaar op internet) uit de wereld te helpen.
Als dit principe je basis is, dan weet ik zeker dat je verkooppitch voor bepaalde mensen (je doelgroep) onweerstaanbaar wordt. En daarmee zal het een stuk makkelijker zijn om jouw product of dienst te verkopen.
Succes!