Hoe kun je tieners op een veilige en beschermde manier op laten groeien? Welke rol speel je als ouders als het gaat om je tiener en middelengebruik? Hoe ga je het gesprek aan?

Naar aanleiding van een onderzoek onder tieners op Goeree-Overflakkee is er door OKO (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving) vanuit gemeente Goeree-Overflakkee gekozen om een bewustwordingscampagne te ontwikkelen. Het doel: ouders informeren over alcoholgebruik onder tieners en hen stimuleren het gesprek met hun tiener te voeren.

Onderzoeksfase

Voor het opzetten van deze bewustwordingscampagne werkten we samen met een diverse club bestaande uit communicatieadviseurs, beleidsontwikkelaars en projectleiders van de gemeente. Met elkaar hebben we gesproken over de aanleiding en context van de problematiek. We hebben hiervoor gebruik gemaakt van CASI: een methode vanuit de Rijksoverheid om gedragsverandering te stimuleren. Met CASI zoom je in op de drijfveren en overwegingen van de doelgroep, zodat je een bewustwordingscampagne kunt ontwikkelen die aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Lees hier meer over de CASI-methode.

Strategie

Ontwerp

Website

Marketing

Voorbeeld bewustwordingscampagne
Bewustwordingscampagne ontwikkelen

“Als gemeente zijn we trots op onze krachtige campagne gericht op ouders van tieners. Het is een uitdagende boodschap, maar samen met ZOUT Media hebben we iets prachtigs bereikt!”

– Ferry de Koning // Projectleider OKO (Opgroeien Kansrijke Omgeving)

Creatief concept

Vervolgens zijn we met elkaar gaan brainstormen. Er werden slogans bedacht, beelden verzameld en grafische inspiratie opgedaan. Dat we iets wilden met het woord nuchter was al snel duidelijk; de dubbele betekenis die enerzijds slaat op ‘onthouding van middelengebruik’ en anderzijds op de nuchtere houding van Flakkeeënaars, wilden we terug laten komen. Na een paar brainstormsessies werd ‘Laten we nuchter blijven’ geboren.

Campagne

De campagne begon steeds meer vorm te krijgen. Letterlijk. We ontwikkelden een campagnebeeld, logo en huisstijl. Voor de fotografie maakten we gebruik van een modellenbureau. Intussen werd een grootschalige communicatiecampagne voorbereid, die werd afgetrapt tijdens een SamenZien-bijeenkomst. Meis Broeders (senior beleidsadviseur maatschappelijke ontwikkelingen) en Ferry de Koning (projectleider OKO) begeleidden deze bijeenkomst. Wethouder Berend Jan Bruggeman (Sociaal Domein) had de eer om het startschot te geven voor de campagne.

Vanaf dat moment is ‘Laten we nuchter blijven’ regionaal zichtbaar bij de doelgroep. Ouders van kinderen in de tienerleeftijd krijgen de campagne op verschillende manieren te zien:

  • Social media campagnes en online banners
  • Het campagnebeeld op regionale buslijnen
  • Media-aandacht in lokale kranten
  • Website, met tips, testjes en gespreksvragen

Resultaat?

Bij een bewustwordingscampagne draait het om bereik, bereik en bereik. De boodschap van Latenwenuchterblijven.nl bij zoveel mogelijk ouders terecht laten komen. Daar hebben we bij de middelenkeuze duidelijke keuzes in gemaakt. Maandelijks krijgen duizenden mensen de campagne voor het eerst of bij herhaling te zien, met als doel dat ouders beter weten wat er speelt in het leven van hun tiener en op een ongedwongen manier het gesprek met hun kind kunnen voeren.

Bekijk de campagnewebsite!