Help! Mijn website behaalt geen resultaten
Ik denk dat iedereen met een website wel eens met de handen in het haar heeft gezeten, omdat je website niet het resultaat opleverde dat je wilde. Tijd om te kijken waar je je website kunt bijschaven om wel het gewenste resultaat te behalen. Ik geef je in deze blog verschillende tips om meer resultaat te behalen met je website.
1. Snelheid
Het kan op je website al in de eerste secondes fout gaan. Het bouncepercentage kan namelijk drastisch stijgen als je website te langzaam is. 53% van de bezoekers verlaat je website al als het meer dan 3 seconde nodig heeft om te laden, zonde! Google geeft een streven om je website binnen 0,5 seconde te laden, maar onder de 2 seconde zit je ook safe. Begin dus met het achterhalen van de snelheid van je website.
2. Bevestig de vraag
Mensen komen met een bepaald doel op je website terecht. Ze hebben een vraag en zijn op zoek naar een antwoord. Laat ze daarom direct weten dat ze op de goede plek zijn. Zeker als je via Google adverteert en veel met SEO bezig bent, is het de bedoeling dat bezoekers ook direct het antwoord op je website kunnen vinden. Zo niet, dan gooi je veel geld weg met Google Adwords.
3. Overzicht
Overzicht is misschien wel het belangrijkste van een goede website. Rust en structuur zijn erg belangrijk om iemand op een prettige manier onderzoek te laten doen op je website. Zorg ervoor dat iedere pagina dezelfde stijl heeft en dat de navigatie beknopt, overzichtelijk en snel is. Wanneer een website te druk en onoverzichtelijk is, voelt dit voor een bezoeker chaotisch aan en verlaat zij eerder je website.
4. Conversie binnen handbereik
Jij hebt een bepaald marketingdoel met je website. Het doel kan zijn dat iemand je product afneemt of contact met je zoekt. Dit doel laat je overal terugkomen. Hoe? Zorg als je wil dat mensen bellen dat de belknop altijd in beeld is en dus op iedere pagina terugkomt. Laat het icoon bijvoorbeeld mee scrollen met je website. Wil je dat de bezoeker een product gaat afnemen? Zorg dan dat zij op iedere pagina het product te zien krijgt en de mogelijkheid heeft om op aankoop over te gaan.
5. Meten is weten
Je website staat, je hebt bovenstaande punten geïmplementeerd en de bezoekers stromen binnen maar je verdient er weinig aan terug… Website in de prullenbak gooien en een nieuwe laten maken? Nee! Ga eerst aan de slag met analyseren. Ieder bedrijf en iedere doelgroep is anders en daarom werken de tips niet voor iedereen hetzelfde.
What to do? Bekijk in je analytics waar jouw bezoekers afhaken. De beste manier om resultaten te behalen met je website is door veel te testen. Wat zijn factoren waardoor zij op bepaalde pagina’s wel reageren zoals jij dat wilt en op andere niet? Probeer verschillende dingen uit, bijvoorbeeld met A/B tests. Ga aan de hand van de data die je hebt je website bijschaven en je zult zien dat de interactie met de bezoeker verandert en de resultaten zullen verbeteren.