OVERHEIDSCOMMUNICATIE

Een communicatiecampagne ontwikkelen met de CASI methode

Wanneer je beleid wilt uitvoeren is goede communicatie essentieel. Een boodschap die aankomt en aansluit bij je doelgroep is nog niet zo eenvoudig. De CASI methode is een tool die helpt bij het ontwikkelen van een communicatiecampagne.

Neem contact op

Deelnemers aan het Gemeenten event van Provincie Zuid-HollandDownload hier de social media posts circulair.

Download

Over het CASI Model:

Als je je bezighoudt met beleidsontwikkeling komt daar regelmatig informatie uit voort die je wilt delen. Met inwoners, ondernemers of andere specifieke doelgroepen. Denk aan communicatie over fietsverlichting, de energietransitie, hoe je beter afval kunt scheiden, hoe je mensen kunt stimuleren meer te bewegen, hoe je mensen voorbereidt op een AZC, noem maar op.

CASI staat voor Communicatie Activatie Strategie Instrument. Het is een instrument dat is ontwikkeld  vanuit de Rijksoverheid en daardoor vrij te gebruiken is voor wie er mee wil werken. Het is bedoeld om campagnes beter aan te laten sluiten op de mensen die het betreft. Een groot voordeel van CASI is dat beleidsmedewerkers en communicatieadviseurs samen optrekken.

In een aantal sessies verken je het beleidsonderwerp, ontwikkel je persona’s en ontdek je welke communicatie wel en niet gaat werken. Een belangrijk onderdeel is dat je de 9 gedragsbepalers langs gaat. Tot deze gedragsbepalers behoren Kennis, Sociale omgeving, Weerstand, Zelfbeeld, Houding, Emoties, Fysieke omgeving, Automatische reacties en Kunnen. Door het verdiepen in deze gedragsbepalers krijgen we veel inzicht in waarom de doelgroep vasthoudt aan het huidige gedrag en wat aanknopingspunten zij om nieuw gedrag te stimuleren.

  • Ontwikkeld door Rijksoverheid
  • Toe te passen in twee of drie sessies
  • Beleid & Communicatie nemen deel aan de sessies
  • Strateeg van ZOUT begeleidt de werkvormen

CASI model ingezet bij Regiodeal Zuid-Hollandse Delta:

Vanuit Regiodeal Zuid-Hollandse Delta werd ZOUT gevraagd mee te denken over het onderwerp circulair. Met als doel om content te maken. We mochten de projectgroep leiden in het verkennen van het thema, in beeld brengen van de gevoeligheden en de rol van communicatie bij dit onderwerp. Door vanuit verschillende invalshoeken te kijken weet je beter wat je wel en niet kunt zeggen, en hoe je de meeste impact maakt. CASI bood hiervoor een gestructureerde manier om tot content te komen.

De Regiodeal Zuid-Hollandse Delta wordt gevormd door 4 gemeenten, daardoor hadden we vanuit verschillende gemeenten twee inhoudelijke experts en vier communicatieadviseurs aan tafel. Door als beleid & communicatie op deze manier samen op te trekken kun je echt de krachten bundelen.

Een andere case waarbij we CASI hebben ingezet is een bewustwordingscampagne voor Gemeente Goeree-Overflakkee.

Neem contact op

“Het mooie aan het CASI model vind ik dat je de doelgroep centraal zet. Door te verkennen hoe zij zich tot het thema verhouden kom je tot nieuwe ideeën. Dit zorgt ervoor dat je geen betuttelende boodschap brengt maar een creatieve en positieve campagne kunt creëren.”

– Esther van der Welle, Strateeg bij ZOUT Media begeleidt de CASI sessies.

Wat levert het op?

  • Meer kennis over het beleidsonderwerp
  • Meer kennis over de doelgroep
  • Meer inzicht in het huidige gedrag en het gewenste gedrag
  • Optimale samenwerking tussen beleidsadviseurs & communicatiemedewerkers
  • Creatieve input om een campagne op te ontwikkelen. Dit kan een grootschalige campagne zijn, maar het kan ook gaan om posts voor social media.

Vertel mij meer...

We vertellen graag meer over onze werkwijze en ideeën tijdens een kennismaking.

Mail naar hallo@zoutmedia.nl, bel naar 0187 – 64 21 64 of laat je gegevens hieronder achter.