4 tips als je met social media gaat beginnen
Misschien heb je op een blauwe maandag wel eens een social media account aangemaakt en ben je begonnen met wat berichten posten. Maar een echte doordachte strategie? Die ligt nog niet op tafel. We geven je graag wat tips om goed van start te gaan met je social media account.
1. Ken je fan
Neem de tijd om weer eens goed in te zoomen op je doelgroep. Wat voor soort mensen zijn dit, wat vinden ze leuk en hoe is hun online gedrag? Maak bijvoorbeeld een persona om een duidelijker beeld te krijgen van je doelgroep. Aan de hand van je persona onderzoek je op welk social medium deze doelgroep zich het meest bevindt.
2. Weet waar je aan begint
Als je weet welk social platform de voorkeur heeft voor je doelgroep, kijk dan of het geschikt is voor jouw organisatie. Een voorbeeld: het kan zijn dat je doelgroep op Instagram zit, maar dat jouw product lastig visueel te maken is. Is je bedrijf B2B of B2C en zal je daardoor meer effect hebben op Facebook of op LinkedIn? Wat voor content wil je delen en op welk platform komt dit het beste tot zijn recht? En daarnaast; maak een inschatting hoeveel tijd je wilt besteden aan het bijhouden van platformen. Meest gemaakte fout is dat organisaties heel enthousiast beginnen en er vervolgens nauwelijks meer naar omkijken.
3. Bepaal je stijl
Zodra je een platform hebt gekozen, is het van belang om intern af te stemmen wat jullie tone-of-voice wordt. Wat voor schrijfstijl nemen jullie aan en welke elementen komen terug in de afbeeldingen, zodat er consistentie in de uitingen ontstaat? Ga ook met je collega’s na of er voldoende en goede foto’s en video’s beschikbaar zijn van de organisatie. Dit maakt je pagina authentiek en het scheelt een hoop werk wanneer je niet bij iedere post nog een foto of video hoeft te maken.
4. Experimenteer en leer
Zorg dat je weet hoe je de statistieken leest. Als je niet weet welke resultaten je hebt behaald, kun je je social media campagnes ook niet optimaliseren. The key to succes is namelijk testen, testen en nog eens testen. En daar heb je die verdraaide statistieken toch echt voor nodig.
Wil je toch nog iets verder inlezen voordat je je social media account gaat uitbouwen? Check dan de andere blogs over social media van onze experts Esther en Marloes.