Waarom je medewerker je belangrijkste doelgroep is
Als ik nu naar jouw klant zou stappen en haar zou vragen jouw bedrijf te omschrijven, komt het antwoord dan overeen met het antwoord dat jij zou geven? Komt je positionering duidelijk genoeg naar voren in je externe communicatie, zodat je imago gelijk is aan je identiteit? En je medewerkers… wat voor antwoord geven zij?
Extern vs. intern
Interne bedrijfsvoering staat toch los van je marketing en communicatie denk je nu misschien, dus waarom begin ik dan over medewerkers? Het klopt dat wij als reclamebureau veel bezig zijn met externe communicatie, maar de interne communicatie is (zoals je misschien zelf al ervaren hebt) net zo belangrijk. We noemen dat employer branding.
Ooit gaan ze weg… en dan?
We kunnen zo druk bezig zijn met onze externe doelgroepen, dat de belangrijkste interne doelgroep de positionering van je bedrijf niet goed naar buiten kan dragen. En misschien weet je niet goed wat ze nou écht van je organisatie vinden. Investeren in je medewerkers is hierbij erg belangrijk, want op een dag gaan ze ergens anders werken en ook dan wil je dat zij de USP’s van je bedrijf nog uit weten te stralen.
Medewerker als ambassadeur
Je medewerkers zijn ook klanten, want net zoals klanten bouwen medewerkers een relatie op met je organisatie. En daar moet je in investeren. Geef je medewerkers de ruimte om bij te dragen aan je organisatie, maar leidt ze ook op tot ware ambassadeurs. Hoe? Ik was bij een klant waarbij we over de positionering en de identiteit van het bedrijf spraken. Zelf werden zij zo enthousiast dat ze riepen “We moeten deze sessie nog een keer houden, maar dat met al onze medewerkers erbij! We willen dat iedereen in het bedrijf dit weet en het uitademt naar de klanten.” En zo begin je met employer branding. Extern winnen is intern beginnen.