Eerste hulp van ZOUT voor social media marketing

Social media is een veelbesproken onderwerp in deze tijd. De influencers vliegen je om de oren. Je kan geen blik werpen op 1 van de social media platformen of je ziet wel reclames en acties. Wist je dat ook jij, als b2b marketeer, een echte influencer kunt worden in jouw vakgebied?

Door mooie content te maken een sterke social media strategie in te zetten zullen mensen jou zien als though leader. Dit zal leiden tot leads naar jouw pagina en uiteindelijk tot nieuwe klanten. ZOUT kan jouw bedrijf helpen dit allemaal waar te maken. Leave it to us en je hoeft je nergens meer zorgen om te maken. Maar laten we eerst een paar stappen terugzetten in dit hele verhaal en beginnen bij het begin.

Wat is social media?

Social media is eigenlijk een verzamelnaam voor allerlei verschillende platformen op het internet. Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Snapchat. Centraal staat hierin de interactie en dialoog tussen de gebruikers. Tegenwoordig is belangrijk om een band op te bouwen met je doelgroep. We willen ze fan maken van je merk zodat je mensen aan je kunt verbinden. Dit is waar het interessant wordt voor bedrijven. Social media is dé plek waar je dit allemaal kunt doen. Maar je kunt nog wel zo creatief zijn en zulke goede content maken, je moet ook weten wat je er vervolgens mee moet doen zodat jouw doelgroep in hun tijdlijn jouw bericht zien en het activeert tot actie bijvoorbeeld. Maar wanneer je nu denkt: ‘’Help! Ik heb dit ook nodig maar ik kan dit zelf niet.’’ Wij zijn er om je te helpen!

Focus je op een aantal social media en dus niet op allemaal. Hierdoor kan je deze beter en effectiever inzetten.

Tip voor de social media marketeer #1

Social media marketing

Social media marketing is een online marketingtechniek om bepaalde marketingdoelstellingen te halen. Door gebruik te maken van social media marketing kun je heel gericht je focussen op je doelgroep en daarna precies zien wat jouw acties bereikt hebben. Een groot pluspunt van marketing via social media is dat je online inzicht hebt in wat je campagnes bereiken en je deze dus snel kunt aanpassen wanneer dit nodig is. Richt je je meer op naamsbekendheid, verkeer naar je website of conversies? Je ziet de resultaten van je social media marketing terug in je statistieken.

Het doel van social media marketing is om het gesprek aan te gaan met je doelgroep en hierdoor klantrelaties op te bouwen. Want dat is wel de key van dit moment, niet alleen maar platte verkopen doen maar eerst daadwerkelijk iets betekenen voor je doelgroep, waardoor uiteindelijk die verkopen tot stand komen.

Het creëren van een merkvoorkeur kan prima behaald worden door gebruik van social media marketing. Een sterke band tussen het merk en de klant is de basis hiervoor. Die merkvoorkeur kan veel betekenen voor je bedrijf want uiteindelijk zullen ze dan kiezen voor jouw product of dienst in plaats van de concurrent. Marketing is dus niet alleen maar het verkopen van jouw product of dienst maar ook het hele plaatje hier omheen. Voor, tijdens en na de aankoop zijn de momenten waarop jij er moet zijn voor je klanten.

De belangrijkste social mediakanalen om op te adverteren zijn tegenwoordig Facebook, Instagram en LinkedIn. Laten we even door de belangrijkste punten per kanaal gaan.

Facebookmarketing

Facebook kan een heel effectief middel zijn voor de marketeer. Miljoenen mensen per dag loggen in op dit social media platform en bij goed gebruik kan dit dus een flinke boost geven aan jouw marketing. Waarom zou je het dus niet gebruiken?

Via Facebook kun je gemakkelijk je doelgroep bereiken en zo je naamsbekendheid en betrokkenheid verhogen. Over het algemeen zit elke leeftijdscategorie wel op Facebook en is de kans dus groot dat jouw doelgroep zich hier ook bevindt. Je kunt van alles doen op Facebook: content plaatsen zoals video’s en berichten, acties plaatsen, reageren op berichten. Wist je trouwens ook dat je vacatures kunt plaatsen via Facebook? Check de blog hieronder om te kijken hoe je hiermee aan de slag kunt gaan.

Helaas neemt je organisch bereik van de bedrijfspagina steeds sneller af en dit maakt het bereik met je posts weer kleiner. Daarom adviseren we je om naast het plaatsen van organische content, ook gebruik te maken van adverteren. Met advertenties kun je targeten op specifieke doelgroepen en interesses. Hierdoor zal je meer bereik creëren onder je doelgroep. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat je meer leads naar je website genereert en mensen aan jou denken wanneer ze een bepaald product of bepaalde dienst nodig hebben. Nieuwe klanten in the pocket dus!

Personeel nodig? Gebruik Facebook jobs!

Wij hebben nog een blog voor je klaarstaan met meer informatie over het inzetten van Facebook jobs om vacatures te vervullen!

Lees dit artikel

Instagram marketing

Eén van de belangrijkste punten voordat je begint aan Instagram marketing is om te bekijken of jouw doelgroep zich wel op dit platform bevindt. Instagram is een ‘’jong kanaal’’ wat betekent dat jouw doelgroep hier misschien helemaal niet op zit. Van belang is dus eerst dit goed te onderzoeken! Stap 1 is om een zakelijk account aan te maken zodat je precies alle cijfertjes van jouw profiel kunt bekijken en bijhouden. Maak gebruik van stories om je te laten zien onder de doelgroep. Foto’s zijn the key, dus zorg ervoor dat deze waardevol zijn. Maar houdt het vooral persoonlijk, om dichterbij je doelgroep te komen. Maak daarnaast gebruik van hashtags om beter vindbaar te zijn maar maak vooral relevante en mooie content die de doelgroep leuk vindt om te zien. Instagram adverteren is niet altijd even makkelijk en er zitten zeker ook valkuilen bij. Onlangs hebben we hier een blog over geschreven, check deze dus even voordat het fout gaat!

Linkedin marketing

LinkedIn is natuurlijk het perfecte kanaal om jouw vakkennis te laten zien aan je volgers. Wanneer je jezelf als expert presenteert, zullen mensen jou en je bedrijf als autoriteit gaan zien. Maak zoveel mogelijk connecties, laat jouw visie horen en sluit je aan bij belangrijke groepen. Dit is in ieder geval belangrijk om zoveel mogelijk bereik te creëren.

Het fijne van adverteren op LinkedIn is dat je heel gericht kunt targeten op je doelgroep. Wil je dat jouw advertentie alleen te zien is bij hoogopgeleiden of mensen in een bepaalde functie? Dit kan! Er zijn veel advertentiemanieren mogelijk bij LinkedIn en voor elke marketingactie zit er dus wel iets bij.

We hebben een lang artikel geschreven over alles rondom LinkedIn en het adverteren op dit kanaal, lees dit artikel gerust!

Luister naar je doelgroep en kom erachter wat hun interesses zijn en wat ze nodig hebben zodat je hier je berichten op kunt afstemmen.

Tip voor de social media marketeer #2

Trends op het gebied van social media marketing

Strategie klinkt heel saai en misschien niet logisch voor social media, maar toch is dit superbelangrijk als je echt iets wilt bereiken met je posts. Door alle concurrentie op de platformen, is het des te belangrijker goede en opvallende content te creëren. Een goede strategie is de basis voor elke post die jij plaatst op je bedrijfspagina’s. Al je communicatie uitingen zullen hetzelfde moeten uitstralen zodat het herkenbaar is voor de doelgroep. Wil je eruit springen tussen alle concurrentie op social media, dan zal je hier ook een budget aan moeten besteden. Het is belangrijk dat je je berichten of advertenties laat zien aan de mensen die voor jou interessant zijn. Deze mensen kun je targeten op allerlei factoren zoals geslacht, leeftijd, regio etc. Adverteren met je product of dienst hoort er echt bij als je voor resultaat gaat. Stories zijn niet meer weg te denken van onze social mediapagina’s. Gewone tijdlijn posts zijn tegenwoordig niet meer genoeg. We werken toe naar content, gericht op het bieden van korte verhalen. Laat in deze stories bijvoorbeeld de medewerkers zien of achter de schermen kiekjes. Mensen vinden het tegenwoordig leuk om meer te zien dan alleen wie je bedrijf is aan de buitenkant. Ze willen het verhaal horen achter je product of dienst, dus grijp deze kans en maak hierbij onder andere gebruik van stories!

ZOUT helpt je!

Ja, welk kanaal ga je nou wanneer inzetten? Dit verschilt natuurlijk per campagne, per bedrijf en per doelgroep. Dat is nu vanaf een afstand moeilijk te vertellen. Natuurlijk kan ZOUT je hiermee helpen en kunnen onze social media marketing professionals een inschatting voor je maken welk platform voor jou het beste zal werken. We bekijken je doelgroep, de omgeving van jouw merk en willen ook graag jouw merkverhaal horen. Vervolgens geven je een advies en bepalen we realistische verwachtingen die je van het platform mag hebben. 

Nadat we een strategiesessie hebben gedaan weten wij alle informatie die we nodig hebben. We gaan aan de slag met het maken van een persona van je doelgroep, zodat we weten waar je ons op moeten gaan focussen. Aan de hand hiervan bepalen we welk kanaal we gaan inzetten en maken we een social media plan.

Social media trainingen

Wij geven ook veel verschillende soorten social mediatrainingen. Handig als je wat tips en tricks wilt, speciaal gericht op jouw bedrijf. In onze Facebook, Instagram of LinkedIntraining vertellen we precies wat jouw bedrijfsprofiel nodig heeft om hier succes uit te halen!

We maken eenmalig jouw bedrijfspagina helemaal klaar voor de start en geven uitleg over alle dingen rondom het kanaal waarvoor je de training volgt zodat je er zelf mee aan de slag kunt!

ZOUT Media is aan de slag gegaan met social media marketing en zij hebben in korte tijd een succes gemaakt van ons opslagruimte concept. Keer op keer weer maken ze het werkend, onze complimenten!

Leon de Bonte - Goereebox, ZZeebox, Geuzenbox

Contentabonnement

Maar heb je hier nou geen zin in of geen tijd voor, maar wil je toch dat jouw social media als een trein gaat? Dan kun je ervoor kiezen om een ZOUT contentabonnement te nemen.

Je hebt hierin verschillende opties. Jij kiest op welk account we wat plaatsen en hoe vaak. Aan het einde van de maand krijg je een overzicht met alle statistieken en passen we de posts aan waar nodig. Bekijk alle advertising opties voor Facebook, LinkedIn en Instagram op deze pagina!

Aan de slag met social media marketing?

Ben je geïnteresseerd geworden in social media marketing? Neem gerust contact met ons op en we gaan kijken wat voor resultaten we samen voor jouw bedrijf kunnen bereiken!

Neem contact op!