Over LinkedIn en de zakelijke LinkedIntraining

Op zoek naar nieuwe klanten? Je netwerk uitbreiden met interessante mensen? Of op zoek naar een nieuwe werknemer? Grote kans dat je meteen aan LinkedIn denkt en hier dan ook even op rondkijkt of er wat op plaatst.

Maar LinkedIn is meer dan dat. Wanneer je dit platform nuttig gebruikt, kan het van grote waarde worden voor jouw persoonlijke carrière of voor je bedrijf. Wij van ZOUT Media nemen je graag mee in de wereld van LinkedIn. Zelf zijn we groot fan van dit platform en willen jou ook fan maken. Dit doen we onder andere door een LinkedIntraining te geven of social media marketing toe te passen zodat jij, als bedrijf, er alles uit kan halen wat erin zit!

Geschiedenis van Linkedin

LinkedIn is opgestart in 2003 door verschillende vakmensen. Wereldwijd hebben ze meer dan 500 miljoen gebruikers. Ook Nederlanders houden van dit platform; meer dan 6 miljoen mensen zijn actief op LinkedIn. LinkedIn maakte een groeispurt afgelopen jaren. In 2007 was het het snelst groeiende sociale netwerk in de VS met 189% groei. LinkedIn heeft als doel om haar leden productiever en succesvoller te maken door het opbouwen en gebruik maken van je netwerk op dit platform. 

Fun fact: LinkedIn is opgericht door Reid Hoffman, minder bekend dan Facebook's Mark Zuckerberg, maar minstens net zo'n bijzonder verhaal. Reid Hoffman maakt deel uit van de zogenoemde 'PayPal Maffia', een groep investeerders en ondernemers die bij de betaaldienst hun doorbraak beleefden. Naast Hoffman, die tussen 1998 en 2002 bij PayPal werkte, zijn dat onder meer Elon Musk, oprichter van Tesla en SpaceX en miljardair Peter Thiel. 

"Connect the world’s professionals to make them more productive and succesful."

Mission statement van LinkedIn

Waarom zou je beginnen met LinkedIn?

LinkedIn is natuurlijk opgezet om een professioneel netwerk op te bouwen en om deze te vergroten. Bouw zoveel mogelijk connecties op, je weet nooit wie nuttig voor jou kan zijn in de toekomst. De volgende stap is om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Dit doe je bijvoorbeeeld door updates te plaatsen, artikelen te schrijven of berichten te sturen naar mensen in je netwerk. LinkedIn wordt steeds meer een kennisplatform, wat wil zeggen dat mensen het platform bezoeken om waardevolle content te delen en te lezen. Nuttige tips, artikelen over je vakgebied en interessante blogs zijn er genoeg te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op de LinkedInpagina van ZOUT Media.

Maak er gebruik van en leer van alles wat je ziet, zodat je zelf in de toekomst ook een waardevolle bijdrage kunt leveren aan je volgers. Gebruik LinkedIn ook om het verhaal achter jouw product of dienst te vertellen, aandacht hiervoor te creeëren of om jezelf beter te positioneren in de markt. Word een Thought Leader in jouw vakgebied en deel jouw kennis met je volgers. Wil je nog meer tips om te beginnen met social media zoals LinkedIn? Lees deze blog!

Adverteren via LinkedIn

We zien dat nog niet veel LinkedIn ondernemers hier gebruik van maken. Je denkt er misschien niet als eerste aan maar toch kun je via LinkedIn genoeg bereiken met adverteren. Het mooie aan LinkedIn adverteren is dat je je heel gericht kunt focussen op een bepaalde doelgroep.

Je kunt bijvoorbeeld targetten op mensen met een bepaalde studierichting of bedrijfstak. Daarnaast kunnen de leads lekker binnenstromen want volgens LinkedIn zelf behaalt het Lead-formulier in LinkedIn drie keer zoveel resultaat als een Lead-formulier op je landingspagina! Deze resultaten kunnen wij beamen. Nadeel van LinkedIn adverteren is wel dat je niet kunt richten op een kleine straal qua woon/werkomgeving omdat LinkedIn met brede regio’s werkt. Maar maakt dit bij jouw doelgroep niet uit? Ga er mee aan de slag!

Er zijn talloze manieren om te adverteren via LinkedIn. Zo heb je een tekst add. De goedkoopste optie maar wel alleen te zien in de desktopversie. Ook heb je de sponsored content. Iets duurder maar leidt wel tot veel kliks. De dynamic ad is persoonlijk doordat jouw boodschap gecombineerd wordt met de profielfoto van de ontvanger. De InMail is een hele mooie optie om je doelgroep direct een mailing te sturen, maar vanwege privacywetgeving (AVG) niet beschikbaar in Nederland maar wel van belang als je ook internationaal werkt. Zo is er voor iedere doelstelling een andere optie en zeker de moeite waard om alle opties te bekijken.

3 redenen waarom je moet starten met LinkedIn Adverteren

Wij hebben nog een blog voor je klaarstaan met meer informatie over LinkedIn aderteren. Marketeers klaar? Adverteren maar!

Lees dit artikel

Het belang van het LinkedIn algoritme

Het algoritme. Je weet misschien wel wat het inhoudt, maar wil je veel bereiken met je LinkedIn post, zal je hier rekening mee moeten houden. Een algoritme zorgt er namelijk voor wat jij of je volgers bovenaan de tijdlijn te zien krijgen. Wil je het algoritme positief beïnvloeden en ervoor zorgen dat jouw bericht ook inderdaad te zien is op iedereen zijn of haar tijdlijn? Deel dan bijvoorbeeld geen post van je bedrijfspagina maar kopieer en plak ze in jouw eigen post. Met een eigen bijdrage is je bereik namelijk vele malen hoger dan dat je iets deelt van een ander of van je bedrijfspagina. Wil je graag een blogpost delen? Gebruik dan niet de externe link maar kopieer en plak het artikel in LinkedIn zelf. Dit kun je doen door te klikken op de optie: ‘’artikel schrijven op LinkedIn’’, te vinden bij ‘’bijdrage schrijven’’.

Social selling via social media

Social selling is een nieuwe trend als het gaat om de rol die LinkedIn kan spelen in je marketingmix. Het start met de beslissing om LinkedIn te gaan zien als marketingkanaal. Het is een kanaal waar je in contact kan komen met (nieuwe) klanten. Doe je niets met dit kanaal, dan zal het je ook niets opleveren. Social selling draait om het omkeren van het verkoopkanaal. Niet direct iets verkopen aan je klant, maar er zijn wanneeer hij jou nodig heeft. Door aanwezigheid en zichtbaarheid op LinkedIn weet jouw netwerk bij een vraag op jouw vakgebied je snel weten te vinden. Oftewel, ga waardevolle content delen op je tijdlijn met je doelgroep en je zult zien dat het resulteert in leads. 

In plaats van de zoveelste klant te bellen die dag met je verkooppraatje, worden ze nieuwsgierig naar jou en je bedrijf, waardoor je ze een warm welkom geeft een keertje met je te komen praten. LinkedIn is het perfecte platform hiervoor. Je volgers zijn juist opzoek naar waardevolle content dus gebruik dit als een zakelijk marketingkanaal.

78% van de beslissers heeft 3 keer content nodig voor een sale.

Statistiek uit de ZOUT LinkedIntraining

Word een Thought Leader op LinkedIn

Thought leaders zijn personen, bedrijven of organisaties die binnen hun vakgebied een leidende en onderscheidende positie innemen. Het hebben van een inspirerende en afwijkende visie is voor LinkedIn een perfecte eigenschap. Deel je kennis met je connecties en claim je domein als autoriteit op je vakgebied zodat ze je serieus nemen en je sneller weten te vinden. Waar begin je? Alle wegen leiden uiteindelijk tot jouw LinkedIn profiel dus zorg er in eerste instantie voor dat deze er gelikt en uitnodigend uitziet. Besteed aandacht aan je samenvatting en functies. Kijk naar je profiel alsof je een passerende bezoeker bent. Focus je daarnaast op artikelen. Voeg jezelf ook toe aan gerelateerde groepen en laat van je horen! Een Thought leader wordt je niet zomaar. Je zal hier veel tijd en energie in moeten steken maar zal uiteindelijk wel leiden tot een goede positie binnen jouw netwerk. We hebben je nu stiekem wat tips geven voor het zakelijke gebruik van LinkedIn. Maar dit is nog lang niet alles wat we je te vertellen hebben…

ZOUT Linkedintraining voor bedrijven

Het lijkt natuurlijk een makkelijke stap om LinkedIn gebruiker te worden. Je surft naar de website, vult je gegevens in en klaar. Maar er is zoveel meer kennis nodig om LinkedIn als sales en marketingtool te gebruiken. Daar kunnen wij je mee helpen. Wij zijn LinkedIntrainers en goed voor ruim 4 jaar ervaring. Dit betekent dat wij gespecialiseerd zijn in alle ins en outs van dit effectieve platform. Wij helpen je je doelgroep te vinden en om meer volgers te bereiken met je posts door een leerzame zakelijke LinkedIn workshop te geven. Naast het theoriegedeelte zal de cursus ook heel praktisch zijn. Wat je leert wil je tenslotte wel toepassen in de praktijk! De training is bedoeld voor ondernemers en medewerkers die willen leren hoe ze hun LinkedIn profiel beter kunnen inzetten.

Wat houdt de zakelijke LinkedIn workshop in?

Tijdens de LinkedIntraining gaan we het hebben over alle belangrijke zaken rondom LinkedIn. Algoritme, Thought leader, social selling en leads, alles komt voorbij. We bespreken hoe LinkedIn, onderdeel kan zijn of worden van jouw social mediastrategie en hoe je sterke content hiervoor kunt maken zodat je websiteverkeer zal verhogen. Samen maken we dan ook een social strategy die is afgestemd op het gebruik van LinkedIn. Verder leer je alles over hoe je een sterke bedrijfspagina kunt realiseren en hoe je nieuwe klanten kunt zoeken, vinden en benaderen. Is een training toch niet precies wat je zoekt? Kijk dan eens op onze social media marketing pagina, je kunt het ook aan ons overlaten!

Vooral dit laatste is erg belangrijk als je je netwerk wilt vergroten. Ons doel met de LinkedIntraining is om voor jouw bedrijf via LinkedIn meer naamsbekendheid te generen, een hogere merkbeleving te bereiken, meer verkeer naar je website te krijgen en om de leads te verhogen. Dit alles met als doel natuurlijk meer nieuwe klanten te krijgen voor jouw bedrijf. Wil je meer informatie over de linkedintraining kijk dan op de trainingspagina of neem contact met ons op. 

Leerzame en fijne dag met leuke aha!-momenten! Een aanrader voor ieder die zakelijk meer gebruik wil gaan maken van de mogelijkheden die social media te bieden heeft.

Maaskant Shipyards

Wat heb je aan onze LinkedIntraining?

Buiten dat onze training gezellig en interactief is, geven we je handvaten mee om zelf verder aan de slag te gaan met LinkedIn. Door te brainstormen met je team tijdens de cursus, komen er vaak genoeg sterke ideeën boven tafel.

Samen zetten we dan alles op een rijtje en geven we tips & tricks. We staan altijd open voor vragen en nemen de tijd om alles duidelijk en helder te krijgen. Pas toe wat je hebt geleerd en je zult het maximale uit je LinkedInpagina halen! Ben je geïnteresseerd geworden in de ZOUT LinkedIntraining? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag.

Een LinkedIntraining volgen?

Ben je geïnteresseerd geworden in de ZOUT LinkedIntraining? Schrijf je in via het formulier hiernaast en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Inschrijven LinkedIntraining