Instagram Shopping opzetten om je verkoop te boost
Verkoopt jouw merk of bedrijf online producten? Dan is Instagram Shopping een mogelijkheid die je zeker moet benutten! Elke stap die een consument extra moet zetten voor de aankoop van een product vergroot namelijk de kans op afhaken.
Het enige wat je nodig hebt is een zakelijk Facebook- en Instagram-account. En natuurlijk mag een webshop die mobielvriendelijk is niet ontbreken! En wist je dat er maandelijks ruim 130 miljoen mensen op zo’n bericht klikken? Wil je weten hoe je een Instagram Shopping opzet of wat ZOUT voor je kant betekenen? Lees dan het einde van het artikel.
Voor bedrijven is het tegenwoordig mogelijk om producten te taggen op Instagram, oftewel het koppelen van een product aan een bericht. Een uitkomst, want hierdoor zijn links in de biografie niet langer nodig! Instagram lanceerde deze functionaliteit voor een optimale gebruikservaring. Bij het zien van een bericht kan de gebruiker direct doorklikken naar de webshop om daar vervolgens een aankoop te doen en dit allemaal zonder de app te verlaten. En elke keer wanneer je een product tagt, verschijnt deze ook nog op een speciale winkelfeed binnen je profiel!
Hoe werkt Instagram Shopping?
Binnen één bericht kun je tot wel 5 producten taggen. Voor de gebruiker zijn deze tags onzichtbaar totdat er op de foto geklikt wordt. Wanneer de gebruiker op de foto klikt is er niet alleen extra productinformatie zichtbaar, maar ook de prijs. Vervolgens wordt de gebruiker binnen de app doorgestuurd naar de webshop waar het product te koop is.

Een Instagram Shopping post in je tijdlijn
Een andere manier om producten te verkopen via Instagram is door gebruik te maken van een carrousel post. Je kunt tot wel 20 producten taggen, waardoor je met een hele productenreeks een lookbook kunt creëren voor jouw merk. Producten op een subtielere manier verkopen? Dat kan met Instagram stories, bijvoorbeeld door gebruik te maken van productstickers. Deze productstickers vind je tussen al de andere stickers bij het maken van een story. Een zakelijk account met meer dan 10.000 volgers kan ook een link toevoegen aan een story. Ook wel beter bekend als de swipe up-functie. Dit is een interessante functie omdat je volgens gemakkelijk kunt stimuleren om het product te kopen en veel gebruikers zullen erop klikken.

Zo ziet een Instagram Shop eruit
Toekomst van Instagram Shopping
Instagram is op dit moment bezig met een bètatest voor een nieuwe mogelijkheid. Dit moet het mogelijk maken om als consument producten uit te proberen voordat je het daadwerkelijk koopt. Dit is vergelijkbaar met hoe ze eerder de AR-filters (Augmented Reality) hebben uitgerold. Wanneer je stories in Instagram opent vind je de huidige Augmented Reality-filters onderin het scherm. Ook wel beter bekend als effecten.

Toevoegen van effecten aan je shop
Instagram shopping opzetten, hoe doe je dat?
Het instellen van een shop werkt via Facebook Business Manager. Je zult allereerst hier een account aan moeten maken. Daarnaast is het een voorwaarde dat je een actieve webshop hebt. Je hebt toestemming van Facebook & Instagram nodig om een shop te openen. Daarna kunnen we de producten koppelen, via de productcatalogus van Facebook Business Manager of handmatig producten uploaden via Instagram.
Vind je dit ingewikkeld klinken of heb je simpelweg geen tijd (of zin) om Instagram Shopping zelf op te zetten? Dan helpen wij je graag. Wij kunnen het traject van begin tot eind verzorgen. We maken een Facebook Business Manager voor je aan, koppelen dit met je Instagram en zorgen dat je Shop gevuld wordt. Natuurlijk kun je na verloop van tijd zelf producten toevoegen.
Meer informatie
Wil je meer informatie over het uitbesteden van Instagram Shopping bij ZOUT? Laat je gegevens en/of vraag achter en we nemen contact met je op!