Hoger in Google komen: hoe doe je dat?

Vandaag de dag is Google een super belangrijk medium, wat zouden we zonder Google moeten? Wel zo belangrijk dus om met jouw website zo hoog mogelijk in Google te staan.

Je hebt tenslotte niet voor niks een professionele website ontwikkeld. Deze verdient het om gezien te worden! Maar hoger in Google komen hoe doe je dat dan? Je kunt verschillende acties uitvoeren om het beste resultaat te behalen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste tips om je wegwijs te maken in de wereld van Google en hoe jij met jouw website hoger in Google kan komen.

Het belang van hoger in Google komen te staan

Je wilt als ondernemer natuurlijk je producten of diensten onder de aandacht brengen. Maar hoe doe je dit? Natuurlijk door goede marketing, prikkelende social media content en een mooie website. Maar hoe komen mensen nog meer op je website? Juist, via Google. Bijna al onze zoekopdrachten doen we via dit platform en het is daarom dé plek om in te investeren. Hoe hoger je staat, hoe hoger de kans is dat je veel kliks en relevante bezoekers zult krijgen. Maar let op! Een hoge Google ranking is ook weer geen garantie voor veel kliks. Wanneer jouw website bijvoorbeeld met een slechte titel of omschrijving op Google staat, zal dit niet aantrekkelijk zijn om op te klikken. Zorg er dus voor dat je interessant wordt voor je doelgroep. Er zijn diverse opties om mee aan de slag te gaan om je vindbaarheid te verhogen, wij bespreken in dit artikel twee opties en vertellen je wat de mogelijkheden zijn om jouw vindbaarheid hiermee te vergroten. SEA en SEO.

“Google only loves you when everyone else loves you first.”

Wendy Piersall

Hoger in Google komen: SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit is een gratis manier om, door middel van de juiste zoekwoorden te gebruiken op jouw website, hoger in de Google ranking te komen. Deze optie wordt door consumenten vaak als betrouwbaar gezien. Je website wordt namelijk niet gezien als een advertentie. Consumenten zijn zich tegenwoordig zeer bewust van beïnvloedbare reclames en tonen dan ook reclameontwijkend gedrag. Je wilt natuurlijk wel dat er geklikt wordt op jouw website!

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit 3 onderdelen namelijk:

1. Content
Wanneer je serieus aan de slag wilt met SEO optimalisatie is het handig om eerst een zoekwoordenonderzoek te laten doen. Zo wordt er voor jou onderzocht wat relevante zoekwoorden zijn voor jouw onderneming. Een extern bureau onderzoekt jouw branche en waar vaak op gezocht wordt zodat jij hier met je teksten handig op kunt inspelen. Vervolgens kun je aan de slag met goede SEO content maken.

Je kunt bijvoorbeeld blogs gaan schrijven waarin je over een bepaald onderwerp vertelt en waar je belangrijke zoekwoorden in verwerkt. Of plaats gerichte content op je social media kanalen. Verder staan er heel veel artikelen op internet over allerlei schrijf tips die je hierbij kunnen helpen. Wil je wel investeren in SEO maar heb je hier zelf de tijd niet voor? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op en dan kijken we wat we voor je kunnen betekenen.

2. Technische optimalisatie
Je website moet technisch goed in elkaar zitten. Denk hierbij aan veiligheid, snelheid, leesbaarheid en mobielvriendelijkheid. Al deze punten hebben invloed op de vindbaarheid in Google.

3. Off-site SEO
Alle acties die gebeuren buiten jouw website maar wel leiden naar jou zijn belangrijk voor Google. Denk hierbij aan de externe links naar jouw website, shares, likes, bereik en invloed op social media.

Hoger in Google komen: SEA

De tweede optie is SEA optimalisatie en staat voor Search Engine Advertising. Dit betekent dus dat je in Google gaat adverteren. Op deze manier kom je betaald hoog in de Google Ranking.

Deze vorm van online adverteren doe je door middel van Google Adwords: het onlineprogramma van Google. Jij bepaalt op welke zoekresultaten je wilt adverteren. Om je bereik hierin zo groot mogelijk te maken is het verstandig om te adverteren op zowel algemene als specifieke zoekwoorden. Je betaalt niet voor de vertoning van de advertentie maar je betaalt per click, ofwel cost per click. Deze prijs is afhankelijk van onder andere hoe populair het zoekwoord is en hoe relevant die voor je bedrijf is.

Het is dus belangrijk dat je je advertentie vertoont bij relevante zoekwoorden en dat je de juiste doelgroep hiermee aanspreekt. Je hebt natuurlijk niks aan bezoekers die op jouw advertentie klikken maar vervolgens geen serieuze acties ondernemen op je website. Dan betaal je namelijk voor niks en wordt je bounce rate hoger. En dit is meestal slecht nieuws. Een hoge bounce rate betekent dat bezoekers jouw website blijkbaar niet interessant genoeg vinden om door te klikken binnen jouw website. Hierdoor neemt Google aan dat jouw website niet belangrijk genoeg is en dit is weer slecht voor je positie in Google.

“Mooie website, jammer dat er zo weinig bezoekers zijn”

Wij hebben nog een blog voor je klaarstaan met meer informatie over het krijgen van relevante bezoekers naar je website, check it out!

Lees dit artikel

Welke optie moet ik kiezen?

Hoger in Google komen vraagt om een investering in tijd, energie en geld. In onze optiek is het de beste aanpak om een combinatie van beiden te kiezen. SEO en SEA vullen elkaar mooi aan. We zetten de belangrijkste voordelen per optie voor je op een rijtje.

Voordelen SEO

  1. De zoekresultaten worden niet als advertentie gezien en dus als meer betrouwbaar.
  2. De resultaten van je SEO werk, mits goed bijgehouden, blijven langer in Google te zien en kan dus op de lange termijn zeer succesvol zijn. Duurzaam optimaliseren!
  3. Wanneer je als onderneming zelf de online marketing doet kost het geen geld, alleen tijd en moeite. Dit verandert natuurlijk wanneer je het gaat uitbesteden, maar de click zelf is in principe gratis.

Voordelen SEA

  1. De advertenties zijn direct zichtbaar.
  2. Je kunt precies zien bij welke zoekwoorden de hoeveelheid gebruikers naar jouw website gaan.
  3. Je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel het heeft opgeleverd.
  4. Je zoekresultaat staat bovenin Google en is dus altijd opvallend.

SEO Tips & Tricks

  • Maak landingspagina’s op je eigen website. Iedere pagina schrijf je zo dat jouw zoekwoord heel duidelijk naar voren komt. Link hierin vooral door naar andere pagina’s en gebruik een duidelijk call to action. Maak de pagina speels. Gebruik korte alinea’s en wissel goed af tussen tekst en beeld.
  • Focus je niet op één woord maar maak gebruik van zogenaamde long-tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn een combinatie van meerdere zoekwoorden. Bijvoorbeeld in plaats van het woord 'schilder' kies je voor 'schilder rotterdam' Hierdoor is er vaak minder concurrentie en is het dus makkelijker om hoger in Google te komen. Wil je graag op beiden vlakken te zien zijn? Ga dan eerst voor de long-tail zoekwoorden. Wanneer je hier goed scoort en Google je als autoriteit ziet, heb je een goed fundament gelegd om verder te gaan met de short-tail woorden.
  • Maak gebruik van prikkelende titels. Op deze manier worden bezoekers verleid door te klikken naar jouw website. Hoe je dit doet? Maak gebruik van humor, stel een vraag, gebruik opvallende woorden en zet ze aan tot actie.
  • Maak geen gebruik van content van andere websites. Dit klinkt lekker makkelijk voor je vindbaarheid maar niets is minder waar. Google trapt hier niet in en is slim genoeg om te achterhalen wie is echte bron is. Wanneer je content wilt gebruiken uit een eerder zelfgeschreven artikel is dit wel mogelijk maar zorg er dan voor dat je tekst voor 51% uniek is.
  • Ontwerp je eigen linkstructuur. Het kan zijn dat je een super goede website hebt maar dat toch de concurrent de pagina in beslag neemt. Waarschijnlijk hebben zij veel positieve en relevante links naar hun website. Tijd voor jou om hier ook mee aan de slag te gaan! Stel een natuurlijk linkprofiel samen met allerlei soorten links van hoge en lage kwaliteit en relevantie.

93% van alle online ervaringen begint bij een zoekmachine zoals Google.

Statistiek SEO & SEA

Hoger in Google? Ja dat wil ik!

Denk je naar aanleiding van dit artikel; ja ik wil hoger in Google komen door middel van SEA of SEO? Of denk je... ik heb dan wel een mooie website maar geen bezoekers, daar wil ik wat aan laten doen! Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder om hoger te komen in Google en zo meer relevante bezoekers op jouw website te genereren.

Hoger in Google?

Ben je geïnteresseerd geworden in de mogelijkheden om meer relevante bezoekers naar jouw website te krijgen? Laat je gegevens achter via het formulier hiernaast en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Laat je gegevens achter!