Hoe ontwikkel je de WHY voor jouw bedrijf?
Het hart van de Golden Circle van Simon Sinek wordt gevormd door de Why. In dit blog wil ik ingaan op het formuleren van een krachtige why voor je bedrijf.
Ben je niet bekend met de Golden Circle? In een eerder blog heb ik een introductie gegeven over dit marketing-model.
Het waarom inspireert
Als je net begint met de Golden Circle, en je snapt het principe, dan is het heel verleidelijk om te beginnen met de What, daarna de How in te vullen en vervolgens tot de Why te komen. Echter, inspirerend ben je als persoon en bedrijf pas als de What en het How voortkomen uit de Why. Dan denk, doe en communiceer je van binnenuit. We zeggen vaak wat we doen en hoe we het doen, terwijl vertellen waarom je doet wat je doet veel meer inspireert. Simon Sinek stelt zelfs: mensen kopen waarom je iets doet, niet wat je doet.
Het waarom intern doorvoeren
Ook voor het creëren van een cultuur in je bedrijf is het enorm behulpzaam om je why helder te hebben. En dat is niet alleen nodig bij een bedrijf van 200 man, maar net zo nodig bij een team van 5. Wat is er krachtiger dan je eigen drive over te kunnen brengen aan je medewerkers. ‘Je werkt hier niet om van 8 tot 5 op kantoor je uren te vullen. Nee, je werkt hier omdat we samen op een missie zijn. Namelijk…’why invullen’ Dat is je medewerker meenemen in jouw verhaal. Wedden dat hun motivatie en betrokkenheid toeneemt?
Geld kan nooit het waarom zijn
In de praktijk zie ik dat veel ondernemers er moeite mee hebben om hun waarom te formuleren. Over het wat (hun producten) en hoe (hun aanpak, waarden en principes) kunnen ze uren praten. Begin je over het waarom dan valt het al snel stil. Genoemd wordt dat mensen het voor het geld doet, maar zoals in een eerder blog uitgelegd is winst een resultaat. Wat ik ook zie is dat ondernemers komen met verhalen dat ze in het vak gerold zijn, dat de onderneming hun eigenlijk overkomen is, en dat ze soms geen flauw idee hebben waarom ze doen wat ze doen.
Vind je waarom
Ik vind dit heerlijke situaties, want nu kan ik hen gaan triggeren. Er is geen standaard format om tot je why te komen. Wel is het nodig dat je een buitenstaander vindt die je kan triggeren, doorvragen en confronteren. Dit is ook wat Simon Sinek in zijn boek ‘Find your why’ adviseert. En dat is precies wat ik doe. Ik stel vragen, confronteer en laat ondernemers associatief denken om hun drijfveer, hun drive, hun motivatie naar boven te halen. De volgende stap is om dit in woorden te vatten, zodat je een formulering hebt die lekker bekt, die inspireert en die je in marketing uit kunt gaan werken.