Employer branding: het belang

Het kan soms best lastig zijn om aan de geschikte mensen te komen. Je hebt vacatures uitgezet en hebt misschien gewerkt met bureaus. Je hebt voldoende werk, je betaalt een goed salaris maar toch staan de geschikte mensen niet voor de deur. Misschien wordt het tijd voor employer branding!

Via employer branding ofwel job branding ontwikkel je een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie in de mindset van (potentiële) medewerkers waardoor ze jouw onderneming gaan aanschouwen als een tof bedrijf om te werken. Je krijgt een voorsprong op het binnen halen en binnen houden van talent. Mens en merk moeten verbonden worden. Dat is de key van employer branding.

Wat is employer branding?

Waar gewone branding gaat over het vermarkten van de producten of diensten die je levert, gaat het bij employer branding specifiek over het binnenhalen van het juiste personeel. Je personeel is een kostbaar en waardevol onderdeel van jouw onderneming dus ontzettend belangrijk voor het succes van je bedrijf. Employer branding begint ermee om je bedrijf niet alleen als commercieel merk te zien, maar ook als werkgeversmerk. Je wilt een voorkeurspositie realiseren door een positieve houding tegenover jouw werkgeversmerk te creëren bij potentiële medewerkers en hun beïnvloeders. Het doel hiervan is altijd het aantrekken en behouden van waardevolle medewerkers. Grote bedrijven zoals Nike of Bol.com hebben eigenlijk van nature al deze aantrekkingskracht en voorkeurspositie. Bepaalde mensen willen graag bij deze bedrijven werken omdat ze fan zijn van de producten of het een leuk bedrijf vinden. Kleinere, minder bekende bedrijven hebben deze natuurlijke aantrekkingskracht minder en zullen hier dus zelf werk van moeten maken. Je zult actie moeten ondernemen om een aantrekkelijk werkgeversmerk te worden. 

Employees make or break the company's brand and, ultimately, the company's results

Quote Employer Branding

Het begin: internal branding

Internal branding is eigenlijk het begin van een succesvolle employer branding. Je huidige medewerkers kunnen je het beste vertellen wat ze aantrok om bij het bedrijf te komen werken en wat ze bindt aan het bedrijf. Maak er werk van om medewerkers tevreden te maken, ze zijn tenslotte een visitekaartje naar nieuw personeel. Wanneer je huidige werknemers het naar de zin hebben, zullen ze langer blijven en dit doorvertellen aan anderen. Op deze manier kan je medewerkers langer behouden én functioneren zij als een marketingmiddel. Win-Win! 

Jouw merkverhaal moet via je medewerkers worden uitgestraald naar buiten. Wanneer de interne beleving van de medewerkers niet matcht bij de uitstraling van het werkgeversmerk zal je ongeloofwaardig overkomen. Consumenten hebben al zo weinig vertrouwen in merken, dus dat is iets dat je echt niet wilt voor jouw onderneming. Zorg er dus voor dat je medewerkers zich op een positieve manier verbonden voelen bij jouw merk en dit vol trots uitstralen naar buiten. Zie internal branding als de basis voor een sterk merk. Dan pas kun je verder met employer branding.

Voordelen van employer branding

Employer branding is niet alleen het werven van nieuw talent maar ook zeker het tevreden houden van je huidige personeel. De voordelen van employer branding zullen dus zowel intern als extern te merken zijn. Extern winnen is intern beginnen! Zorg ervoor dat jouw mensen je merk tot leven brengen zodat het aantrekkelijk is voor sollicitanten.

Salaris
Je zult zien dat wanneer je een goede employer branding strategie hanteert, dat je bijvoorbeeld niet het hoogste van het hoogste salaris hoeft te bieden om geschikt personeel te vinden. Salaris is niet doorslaggevend om medewerkers te behouden. Persoonlijke ontwikkeling, doorgroeimogelijkheden, collega's, werksfeer en uitingen van waardering hebben veel meer effect in het binden en boeien van medewerkers. Een voordeel van employer branding is dus dat je niet het hoogste salaris hoeft uit te betalen, maar tegelijkertijd daagt het je uit om op andere zaken te scoren om een aantrekkelijke werkgever te zijn. 

Blijvend personeel
Een ander voordeel van employer branding is het feit dat je mensen laat weten wat ze van jou als werkgever mogen verwachten. Bij het ontwikkelen van je employer brand heb je hier namelijk over nagedacht. Doordat mensen precies weten welke vibe en mindset er heerst bij je onderneming, zullen ze niet voor vervelende verrassingen komen te staan en zullen ze ook langer blijven. 

Hogere productiviteit
Je medewerkers hebben een sterkere betrokkenheid bij het merk. Dit zorgt ervoor dat de je medewerkers een hogere productiviteit zullen hebben. Mensen in een goede vibe produceren meer, bedenken meer, verbinden meer, doen meer en ondernemen meer.

Sterkere communicatie
Van massacommunicatie gaan we in een sneltreinvaart over naar storytelling en één op één communicatie. Wie kan het merkverhaal beter vertellen dan de mensen die het iedere dag beleven? Organisaties zoeken naar sterke ‘’eigenzinnige’’ verhalen. Je werknemers worden ambassadeurs van jouw merkverhaal in hun eigen sociale netwerken. Zij zijn eigenlijk de belangrijkste schakels in het opbouwen van het bedrijfsnetwerk.

Genoeg redenen om met employer branding te starten toch?

Waarom je medewerker je belangrijkste doelgroep is

Wij hebben nog een blog voor je klaarstaan met meer informatie over Employer Branding!

Lees dit artikel

Resultaten employer branding

Investeren in employer branding kan tot de volgende resultaten leiden:

  1. Op korte en lange termijn in de personeelsbehoefte voorzien (nieuwe mensen aannemen).
  2. Bétere kandidaten voor jouw onderneming vinden.
  3. Medewerkers vertrekken minder snel.
  4. Het creëren van interne betrokkenheid en trots.
  5. Het langer behouden van de huidige goede werknemers.
  6. De kosten worden lager omdat je minder tijd steekt in het zoeken van nieuwe medewerkers en er hoeven geen uitzonderlijke salarissen te worden betaald om medewerkers bij jouw onderneming te houden.

Tips voor het starten van employer branding

Het is als eerste het belangrijkst om te weten wat je identiteit als werkgeversmerk is. Voordat je weet wat je wilt uitstralen naar de markt, zal je wel moeten weten wie je bent. Wat maakt jouw merk uniek? Waar kunnen de werknemers trots op zijn? Om dit te achterhalen zal je in ieder geval in gesprek moeten gaan met je werknemers. Zij kunnen je bij deze vragen helpen. Een andere manier is om je te laten leiden door een extern bureau. Wij zijn er als reclamebureau in gespecialiseerd de diepere laag op te zoeken, deze te benoemen en deze visueel te maken. In onze employer branding sessie loodsen we je door alle 'diepe vragen' heen om uiteindelijk een emplyer brand te vertalen naar een boodschap, fotografie en vormgeving.

Wees duidelijk over alles rondom ‘’werken bij…’’. Zorg ervoor dat mogelijke sollicitanten genoeg kunnen vinden over de geschiedenis van je bedrijf, de werksfeer, het aantal medewerkers etc. Laat ze niet het hele internet over moeten struinen op zoek naar informatie, dit geeft niet veel vertrouwen namelijk. Maak de vacature ook zo compleet en uitnodigend mogelijk.

Toon ook de werksfeer. Een fijne sfeer is onwijs belangrijk voor je medewerkers maar ook voor sollicitanten om te weten waar ze terecht gaan komen. Laat medewerkers aan het woord, plaats mooie foto’s van het pand en laat zien hoe de mensen met elkaar omgaan. Wat ook belangrijk is, is dat je je sollicitanten met respect behandelt. Een halve vriendenkring weet vaak waar diegene gaat solliciteren en zal ook na afloop vragen hoe het is gegaan. Je komt niet over als een fijne werkgever als de sollicitant met een negatief gevoel het kantoor verlaat. Geschikt of niet, reageer altijd op sollicitatiebrieven en blijf vriendelijk.

Tot slot misschien nog wel de belangrijkste tip: doe wat je zegt. Imago wordt voor het grootste deel bepaald door het gedrag. Negatieve ervaringen worden meer gedeeld dan positieve ervaringen dus probeer die zoveel mogelijk te vermijden. Je kunt nog zoveel mooie woorden delen maar dit moet je wel kunnen waarmaken.

83% van de vooraanstaande HR/Recruitment managers zegt dat het Employer Brand van grote invloed is op hun mogelijkheid om toptalent te werven.

Statistiek Employer Branding

Voorbeelden employer branding uit de praktijk

Om je wat inspiratie te geven delen we graag wat voorbeelden van bedrijven die aan employer branding doen.

Als eerste IKEA. Zij hebben een campagne met verschillende uitingen waarbij onder andere IKEA-medewerkers vlogs maken van hun dagelijkse werkzaamheden en door te communiceren met posters waar medewerkers hun verhaal doen. Deze verhalen geven talenten een beeld hoe het is om bij IKEA te werken.

Lidl heeft een jaar geleden een platform gelanceerd waarbij medewerkers hun verhalen vertellen. Hierop staan geen vacatures maar ze zetten puur storytelling in om mensen geïnteresseerd te maken in werken bij Lidl. Het platform is inmiddels goed gevuld met verhalen en de website wordt langer bekeken dan de vacatures. Een goed begin!

En dan tot slot Coolblue. Bekijk eens wat video’s van hen op Youtube want zij zijn echt een ster in employer branding! De organisatie positioneert zich compleet anders dan andere bedrijven en voert dit in alle aspecten van personeelswerving door. Een mooi voorbeeld en inspiratie!

Eens verder praten over employer branding?

Heb je wat hulp nodig bij employer branding? Wij helpen je graag met het naar boven halen van het employer brand en het opzetten van een toffe campagne om geschikte kandidaten te vinden voor je vacatures. Neem contact met ons op en dan kijken we wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen!

Neem contact met ons op!