Een nieuwe huisstijl, durf jij het aan?
Een nieuwe huisstijl… De één beslist er heel makkelijk over, voor de ander is het wikken en wegen. Misschien heb je al een huisstijl en zie je beren op de weg om iets aan te passen. Misschien ervaar je een drempel om te veranderen, of twijfel je of het de investering waard is. Stuk voor stuk goede vragen. Met dit blog willen we je kennis op dit gebied vergroten (en een duwtje in de rug geven als je dat nodig hebt).
Past je huisstijl nog bij je onderneming of is het gedateerd geraakt? Past het nog bij je strategie? In onze strategiesessie gaan we altijd op zoek naar een imago en communicatiestijl die past bij de organisatie, die past bij de positionering in de markt. Want wij geloven dat je niet alleen met je product of dienst je positie in de markt opeist, maar ook met je marketing en manier van communiceren.
De waarde van een goede stijl
Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid, het versterkt het verhaal van je onderneming, wekt vertrouwen bij (potentiële) klanten en zorgt voor een professionele uitstraling. Alles begint met een goede eerste indruk! Een logo samen met de typografie, het kleurgebruik en beeldmateriaal van de huisstijl versterken het verhaal dat je wilt vertellen.
In één keer alles vervangen of uitfaseren?
Natuurlijk kost de overgang naar een nieuwe stijl energie en een investering, maar met de juiste aanpak heb je er op de lange termijn veel plezier van. We vertelden al dat een goede huisstijl zorgt voor onderscheid, herkenbaarheid en deel uitmaakt van de identiteit van een organisatie. Het is daarbij belangrijk dat de verschillende onderdelen een eenheid vormen en elkaar versterken. Zowel het merkverhaal, de website, maar ook de advertenties, het briefpapier enzovoort. “Maar moet ik dan ook mijn autobelettering vervangen?” Klinkt het twijfelachtig aan de andere kant van de tafel. Ja, voor de consistentie is het belangrijk dat je het oude zo snel mogelijk uitfaseert. Liever steek je meteen alles in het nieuw, maar als dit niet haalbaar is kun je ook stapsgewijs uitfaseren. Wij geven altijd het advies: maak geen keuze op basis van ‘een stapel flyers die je nog hebt liggen en die je toch niet meer uit gaat delen’. Baseer je keuze op de strategie van je bedrijf. Met een nieuwe stijl maak je meer impact, zet je jezelf opnieuw in de markt, scherp je je positionering aan, professionaliseer je je presentatie en zet je jezelf neer als een frisse partij waar je niet omheen kunt.

Time to launch!
Als je dan de keuze hebt gemaakt om een nieuwe huisstijl te laten ontwikkelen dan is het tof om er een feestje van te maken! Afhankelijk van de impact die het herontwerp heeft kun je de nieuwe huisstijl op verschillende manieren wereldkundig maken. Daarbij is het ook een mooie gelegenheid om met jouw bedrijf eens goed in de spotlights te staan. Wij helpen klanten om van de lancering een feestelijk moment te maken, zowel intern als extern. Taart, champagne, een presentatie, social media posts: zorg dat het allemaal klaar staat als het moment daar is! Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je op de dag van de lancering de nieuwe huisstijl online overal doorgevoerd hebt. Denk hierbij aan de website, social media kanalen, maar ook je e-mailhandtekening en digitaal briefpapier.

Huisstijlhandboek: Ja or nah?
Nu gaat het echte werk beginnen! Het is belangrijk om vanaf de lancering consistent en professioneel met de nieuwe huisstijl aan de slag te gaan. We hebben de identiteit vormgegeven vanuit de strategie, het ontwerptechnisch goed doordacht en samen hebben we het succesvol gepresenteerd, maar wanneer je vanaf nu de teugels laat vieren is er de kans dat het een rommeltje wordt. Je kunt ervoor kiezen om een huisstijlhandboek of templates te laten maken om dit te voorkomen. In het huisstijlhandboek leggen we regeltjes en handvaten vast voor het consistent doorvoeren van de identiteit en laten we de flexibiliteit van de stijl zien.
Heb je vragen over het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl of wil je een aantal voorbeelden van onze stijl zien? We laten het graag aan je zien!