3 manieren om contact te leggen met je website bezoeker
Je website is de enige plek op het internet die je helemaal in eigen beheer hebt. Dat maakt het tot een interessant middel om er het maximale uit te halen. Je hebt waarschijnlijk al best wat bezoekers op je website, maar niet iedereen doet een aanvraag of laat contactgegevens achter. Dan zijn het toevoegen van een chat op je website, een scan of Whatsapp hele fijne add-ons. Door het contact opnemen voor een bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken zal je bezoeker sneller contact opnemen.

1. Chat: chatbot of live chat op je website
Op websites kom je tegenwoordig steeds meer chats tegen. Een chat dient ervoor om bezoekers op de website verder te helpen met hun vragen. Dit kan door middel van een live chat zijn of een chatbot. Een live chat wordt beantwoord door een medewerker van een bedrijf terwijl een chatbot gebruik maakt van vooringestelde antwoorden. Aan beide opties zijn voor- en nadelen verbonden. Zo heeft een chatbot niet alle antwoorden op iedere vraag en moet een vraag in een live chat binnen 30 seconden beantwoord worden, anders vertrekt de bezoeker weer. Het voordeel van een chatbot is dat korte vragen van bezoekers snel beantwoord kunnen worden, dit voorkomt dat je veel kleine vragen via de mail moet beantwoorden. De live chat is echter kwalitatief sterker, omdat er beter ingespeeld kan worden op de vragen van de bezoeker.

Starten met een chatbot? Kijk dan eens naar Continual
Starten met een livechat? Probeer dan Drift eens.
2. Scan
Een scan kun je toepassen op je website om bezoekers verder te helpen in hun oriëntatieproces. Met een scan geef je ze antwoorden over hun huidige situatie en of jouw product of dienst daar iets aan kan bijdragen. Het interessante aan een scan is dat de uitslag per individu anders is, waardoor het voor iedere bezoeker waardevol is. Daarnaast zit er ook een groot voordeel voor jou aan: om de uitslag van de scan te zien, vult een bezoeker zijn e-mailadres in. Hierdoor verandert de bezoeker in een interessante lead waar je ook nog eens informatie over ontvangt vanuit de scan.
3. Whatsapp
Een laagdrempelige tool is het toevoegen van een Whatsapp functie aan je website. We zien steeds vaker dat de klantenservice van organisaties via Whatsapp gaan communiceren, maar ook voor bezoekers van jouw website kan dit een laagdrempelige manier zijn om contact op te nemen. Voor het toevoegen van de Whatsapp-functie aan je website gebruik je de code die Whatsapp hiervoor gemaakt heeft: https://wa.me/<nummer>. Bij <nummer> voeg je het 06-nummer van je bedrijf toe. Wanneer iemand op de button klikt opent whatsapp op zijn telefoon of Web Whatsapp op desktop.

Bovengenoemde add-ons zijn bedoeld om op een laagdrempelige manier contact te maken met de bezoeker van je website. Wil je meer weten over deze mogelijkheden? Wij helpen je graag vooruit! #alsjevooruitwilt.
Ben je eigenaar van een webshop en ben je op zoek naar meer contact met je klanten of hoe je meer bezoekers naar je webshop kunt trekken? Lees ons artikel over webshop marketing!