Zo bereik je consistentie in een jungle van kleuren

DesignDoor Mandy op 20 Feb 2020

Een mooie huisstijl of uitingen beginnen met een goed ontwerp, maar ook de manier waarop de ontwerper het realiseert is van belang. Een kleur of kleurencombinatie kiezen is een van de eerste en meest cruciale stappen tijdens het ontwerpproces.

Maar hoe zit het nu met die kleuren?
Als je eenmaal een kleur hebt gekozen ben je er nog niet, want er zijn er diverse kleurcodes waarmee je een kleur kunt opbouwen. De meest voorkomende varianten zijn CMYK (cyaan, magenta, yellow en black), RGB (red, green en blue) en PMS (Pantone Matching System). De belangrijkste reden voor het bestaan van deze verschillende kleurcoderingen is dat op elke uiting binnen de huisstijl de kleur hetzelfde is. Of het logo nu op je website of het bedrijfspand staat. Verderop in dit blog leg ik uit wanneer je welke variant kiest.

Drukwerk versus online
De definitieve uitstraling van een gekozen kleur is afhankelijk van verschillende factoren. Natuurlijk speelt de kleuropbouw hierin een rol, maar bijvoorbeeld ook een papiersoort kan ervoor zorgen dat de kleur afwijkt ondanks dat er exact de juiste inkt-opbouw is gebruikt. Papier absorbeert namelijk inkt, maar ook iedere papiersoort heeft zijn eigen kleur. Er is dus niet alleen verschil tussen digitaal en print, maar ook onderling kan print verschillen.

Pantone of CMYK
Het Pantone Matching System (PMS) bestaat uit een palet van honderden gestandaardiseerde kleuren. In dit systeem heeft elke kleur een unieke, eigen code. Overal ter wereld zijn deze kleuren hetzelfde, zo krijg je bij elke drukker exact dezelfde kleur en is de kans op afwijking minimaal. Pantone kleuren zijn met name geschikt voor het gebruik bij print.

Bij het laten drukken van uitingen heb je twee keuzes. Je kunt je drukwerk opbouwen uit PMS of CMYK. Deze laatste techniek bestaat uit vier drukgangen, namelijk; blauw, roze, geel en zwart. Meestal kies je voor CMYK bij drukwerk dat bestaat uit meerdere pagina's of waarbij gebruik wordt gemaakt van fotografie of illustraties.

Digitale bestanden
Als laatste hebben we nog RBG-kleuren. Dit is de afkorting die staat voor de menging van drie lichtbronnen, namelijk; rood, groen en blauw. Met deze basiskleuren kun je ontelbaar veel kleuren mengen. Het gaat hierbij om monitorkleuren die gebruikt worden voor digitale bestanden, zoals een website of social media. Let op! Ondanks dat deze kleuren zijn bedoeld voor apparaten die licht afgeven is ook ieder beeldscherm anders. Het kan dus zomaar zijn dat het bij je buurman iets feller is en ook als je het uitprint kan het zomaar weer eens anders ogen.

Wil je zo min mogelijk kleurverschil bereiken? Laat een huisstijlhandboek ontwikkelen waarin je de PMS, CMYK en RGB waarden vastlegt.

Eens verder praten? 
Bel Mandy!

0187 - 64 21 64