Het allemaal-zelf-willen-doen-syndroom

StrategieDoor Esther op 11 Mar 2019

Eén van de eerste dingen die een dreumes zegt die net kan praten: ikke selluf doen. Zelf schoenen aan doen, zelf boterham smeren, zelf tanden poetsen. Veel ondernemers hebben hier ook een handje van. Zelf personeel werven, zelf de marketing doen, zelf alle problemen oplossen.

Ik geef het toe, ik leid zelf ook aan dit syndroom. Het liefst doe ik heel veel zelf. Een muurtje stucen onmogelijk voor een amateur als ik? Ik zoek het uit aan de hand van een goede YouTube tutorial en krijg het voor elkaar. Het kost dan misschien drie keer zoveel tijd als de professional en je moet de meubels onder het stof gaan zoeken, maar ik heb het wel zelf gedaan!

Zelf doen heeft voordelen. Je maakt zelf fouten en doordat ze je geld, tijd en energie kosten zal je ze niet snel nog eens maken. Het proces van vallen en opstaan is heel waardevol en dat gun ik mezelf zo af en toe.

Maar dingen niet zelf doen heeft ook voordelen. Je kan soms denken dat je goedkoop uit bent door iets zelf te doen, maar vaak reken je dan niet de uren, energie en frustratie die het kosten mee. Daarnaast realiseerde ik me laatst iets anders. Namelijk dat de uitdagingen waar je zelf voor staat door de expert al lang overwonnen zijn. Oftewel, een ander heeft al vaker met dit bijltje gehakt, dus waarom niet vertrouwen op zijn expertise?

Ik heb regelmatig ondernemers tegenover me die zelf het ‘marketingwiel’ willen uitvinden. Ondernemers die het graag zelf willen doen, maar uiteindelijk toch een bureau inschakelen. Door het werken met zoveel verschillende ondernemers in verschillende branches mogen wij ons inmiddels expert op dit gebied noemen. En dat is handig, want daarmee hoef je als klant sommige fouten niet te maken en kun je bouwen op onze ervaring en expertise. 

Vragen over dit artikel?
Bel Esther! 

0187 - 64 21 64

Volgend artikel