De valkuil van Instagram Stories (adverteren)

Door Marloes op 01 Nov 2018

Als je adverteert op Instagram weet je dat je alleen via de Facebook advertentieomgeving campagnes op Instagram kunt starten. Handig, want zo heb je twee vliegen in een klap en hoef je geen dubbel werk te doen. Tenminste dat zou je denken, maar niets is minder waar. Regelmatig komen er advertenties langs op Instagram die duidelijk voor Facebook bedoeld zijn. In dit artikel lees je waar het fout gaat.

Foutje, bedankt!

Op Instagram kun je adverteren in de tijdlijn van je doelgroep of tussen Instagram Stories. Advertenties die voor Facebook bedoeld zijn, kun je vaak prima in de Instagram tijdlijn laten zien, maar in Stories gaat het fout! In Stories wordt een afbeelding met uitgaande link namelijk horizontaal weergegeven en de tekst verschijnt eronder. Resultaat: Je creëert geen fullscreen experience waar Instagram Stories zo geschikt voor is. Je boodschap komt hierdoor dus niet goed over. En het vervelende is dat veel bedrijven niet weten dat dit gebeurt, tenzij ze het zelf langs zien komen in hun eigen Stories. Hoe kan het dat Facebook belooft om jouw content onder de juiste doelgroep via de juiste kanalen te verspreiden en dit vervolgens niet gebeurt?

Op de foto links zie je wat Facebook ervan bakt als ze jouw normale 'tijdlijn' advertentie in Insta Story weergeeft. Rechts zie je een goede Insta Storie die je zelf kunt maken! Lees verder en ontdek hoe.

Zo voorkom je het

In de advertentieomgeving van Facebook vind je bij de advertentieset de optie 'plaatsingen'. Hier heb je twee opties: 1. Automatische plaatsingen, waarbij Facebook zelf inschat waar je advertentie het beste tot haar recht komt of 2. Plaatsingen bewerken, waarmee je zelf kunt kiezen waar je advertentie verschijnt. Je zou verwachten dat de automatische plaatsing van Facebook zo goed werkt dat de advertenties die niet geschikt zijn voor Instagram Stories hier ook niet getoond worden. Helaas is dit niet het geval. Kies daarom altijd voor plaatsingen bewerken en schakel 'Instagram verhalen' uit!

Zo doe je het goed

Maar wat doe je als je een goede Instagram Stories campagne wilt opzetten? Dan kun je het beste een aparte campagne aanmaken specifiek voor Instagram Stories. Selecteer dus bij 'plaatsingen bewerken' alleen 'Instagram verhalen', de rest zet je uit. Daarnaast is het bereik van jouw campagne het hoogst als de video of afbeelding overeenkomt met de maten die Instagram Stories hanteert. Maak daarom je advertentie klaar in Instagram Stories op je smartphone en sla deze vervolgens op zonder het te publiceren. De foto of video die je gecreëerd hebt in Instagram Stories kun je nu uploaden in je campagne die je in Facebook aan het maken bent. Een beetje omslachtig, dat wel… maar het is de makkelijkste manier om een effectieve campagne via Instagram Stories te voeren.

Tip: Hetzelfde geldt voor Facebook Verhalen. Zet deze dus ook uit bij 'plaatsingen bewerken'.

Vragen over dit artikel?
Bel Marloes! 

0187 - 64 21 64