Arbeidsmarktcommunicatie tips!

Steeds vaker horen we dat organisaties worstelen met een tekort aan personeel en naar wegen zoeken om de juist mensen aan te trekken. Vaak gaat het om moeilijk opvulbare vacatures, waarbij er simpelweg te weinig mensen zijn die hiervoor opgeleid zijn of de juiste ervaring hebben. Van verpleegkundigen tot hoveniers, van TD’ers tot belastingadviseurs. Als de vraag naar bepaalde mensen groot is en het aanbod klein, dan heb je een uitdaging. Stil zitten en niks doen lost niets op, maar in dit blog geven we je tips wat je wél kunt doen.

1. Bouw een werkgeversmerk

Waar het voorheen nog volstond een vacature te plaatsen met ‘wij zoeken …’ is dat bij lastig opvulbare vacatures nietgenoeg. Immers, er zijn meerdere organisaties op zoek naar deze functies en je vist waarschijnlijk allemaal in dezelfde vijver. Maar goed nieuws! Je kunt het ook over een andere boeg gooien.

Wij geloven dat niet alleen de functie bepalend is om te solliciteren, maar (en misschien wel vooral) de organisatie bepalend is. Daar ligt een kans. Niet de functie maakt het verschil, maar de organisatie. Bekijk je organisatie daarom eens vanuit de ogen van de sollicitant. Wat heb je hem/haar te bieden? Waarom zijn jullie een leuke club? Welke waarde en welk groter verhaal bied jij waar zij als collega aan mee mogen werken? Door deze vragen te stellen ga je je organisatie zien als werkgeversmerk. Wij geloven dat een organisatie twee merken is, het ‘commerciële merk’ voor klanten/cliënten, maar een werkgeversmerk voor mensen die bij je (komen) werken. Deze rollen bijten elkaar niet en kunnen prima naast elkaar lopen. Ze spreken een andere doelgroep aan, maar beide vragen ze om een goed verhaal en om sterke marketingmiddelen.

2. Bedenk een creatief concept

Arbeidsmarktcommunicatie tipsAls je weet hoe het werkgeversmerk van de organisatie er uit ziet, als je dit geanalyseerd hebt, dan kun je het zichtbaar en tastbaar gaan maken. Een creatief concept helpt je om je verhaal uit te dragen, in woord, beeld, vormgeving, thema en slogan. Verdiep je in de mensen die je wilt werven en wat hen aantrekt. Hier mag je creatief worden, the sky is the limit.

Maar waarom is de concepting fase nodig? Omdat mensen binnen een paar seconden bepalen of iets hen aanspreekt of niet. En omdat je wilt opvallen tussen de organisaties die in dezelfde vijver vissen.

3. Crossmediale campagne voor het beste resultaat

Tegenwoordig zijn er 1001 manieren om potentiële collega’s aan te spreken. Arbeidsmarktcommunicatie gaat verdacht veel op marketing lijken. Om een paar kanalen te noemen: advertenties op LinkedIn, Facebook & Instagram, LinkedIn Jobs, Facebook Jobs, Google Jobs, jobboards, vlogs, maar ook offline kanalen als kranten en abri-campagnes kunnen relevant zijn. Wil je meer doen met social media, maar wil je het inhouse regelen? Volg dan een Linkedintraining of instagram training.

Wist je trouwens dat je je arbeidsmarktcommunicatie ook een boost kunt geven door een interne campagne te voeren? Beloof een beloning aan je medewerkers als ze iemand aanbrengen en betrek ze bij de campagne door te faciliteren in flyers en social media posts. Je medewerkers zijn vaak de beste ambassadeurs!

Wij geloven in crossmediale campagnes. Niet één platform kiezen, maar een buzz creeëren door op meerdere momenten langs te komen bij de juiste personen. Dat zorgt voor het beste resultaat. Alleen door je organisatie zichtbaar te maken bij de juiste doelgroep kun je nieuwe potentiële collega’s aanspreken.

Tot slot

Hopelijk hebben we je een stapje verder geholpen bij het ontwikkelen van een arbeidsmarktcampagne. Wil je meer weten wat ZOUT op dit gebied te bieden heeft? In ons Employer Branding traject lopen we stap 1, 2 en 3 door, met een toffe creatieve campagne tot gevolg.